eSzemélyi az Okos Okmány!


eSzemélyivel vehetők át a könyvelt postai levélküldemények

A Magyar Posta új elektronikus levélkézbesítési szolgáltatásánál is érdemes használni az elektronikus személyazonosító igazolványt. A könyvelt levélküldemények átvételekor nemcsak a címzett azonosítását könnyítheti meg az eSzemélyi, hanem elektronikus aláírás funkciójának köszönhetően kézi aláírásra sincs szükség.

A Magyar Posta – az Európai Unió támogatásával - elektronikus kézbesítési rendszert vezetett be 2019 őszétől országos lefedettséggel. A fejlesztés eredményeként az ajánlott és tértivevényes levelek, hivatalos iratok feladása a Magyar Posta weboldalán elektronikusan indítható, útjuk ugyanitt, illetve a Posta mobilapplikációjában nyomon is követhető. A könyvelt leveleket a kézbesítőknél lévő mobileszköz (PDA) vagy a postákon elhelyezett digitális aláírópad segítségével lehet átvenni, így ekkor sincs szükség papír használatára. (Azonban ha a címzett a kézbesítéskor nem tartózkodik otthon, továbbra is papír alapú értesítést hagy a kézbesítő a címzett postaládájában, igaz, a nagyobb településeken azt már a nála lévő mobil nyomtató segítségével nyomtatja és nem kézzel tölti ki.)

Az átvételt is tovább egyszerűsíti az eSzemélyi használata. Mind a címzett lakóhelyén, mind a postán elegendő az elektronikus személyazonosító igazolványt a PDA-hoz vagy a bankkártyás fizetésre is használatos POS terminálhoz érinteni – és az okmányon lévő 6 jegyű CAN számot megadni – a címzett azonosításához, így nincs szükség arra, hogy a kézbesítő vagy a postai alkalmazott személyesen megvizsgálja az okmányt. További előnyt jelenthet az eSzemélyi elektronikus aláírás funkciója (amennyiben az igényléskor kértünk az okmányunkhoz e-aláírás tanúsítványt), ekkor ugyanis még a digitális tollat sem kell a kezünkbe vennünk, elegendő, ha megadjuk az e-aláírás PIN kódunkat ahhoz, hogy hitelesen elismerjük a küldemény átvételét. (Aki nem kért e-aláírást az eSzemélyi igénylésekor, az okmány lejáratáig ezt megteheti bármely okmányirodában vagy kormányablakban.)  További információ az eSzemélyi elektronikus aláírás funkciójáról a https://eszemelyi.hu/kartya_funkcioi/e_alairas_funkcio oldalon található.

 

Akinek még chip nélküli személyazonosító igazolványa van, az illeték- és díjmentesen – az okmány lejáratától függetlenül – lecserélheti azt eSzemélyire bármely okmányirodában vagy kormányablakban.

Ezen túlmenően a Magyar Posta kivezeti a tértivevényes levelekhez és hivatalos iratokhoz használt papíralapú tértivevényt, így alapesetben a feladó részére elektronikus kézbesítési igazolás érkezik, de ez igény szerint papír alapon is kérhető. Ez a változás csökkenti a feladók számára az adminisztrációs terheket, és rövidíti az ügyintézési időt.