eSzemélyi az Okos Okmány!


Lépcsőzetesen bevezetésre kerülő szolgáltatások

A megújult személyazonosító igazolvánnyal a jövőben számos új szolgáltatás válik elérhetővé az állampolgárok számára, amelyeknek köszönhetően kényelmesebben, egyszerűbben, gyorsabban intézhetik közigazgatási ügyeiket is. Mondhatjuk úgy is, hogy az állampolgárok egy kulcsot kapnak az államtól az elektronikus ügyintézési térbe való belépéshez, amivel új korszak kezdődik a hazai elektronikus ügyintézés történetében. A tároló elemhez kapcsolódó funkciók segítségével az állampolgárok további új, az elektronikus ügyintézés elterjedését célzó, lépcsőzetesen bevezetésre kerülő szolgáltatásokat vehetnek igénybe, amelyek az alábbiak:

  1. A tároló elemmel rendelkező személyazonosító igazolvány érvényességének ellenőrzése:  Ezen szolgáltatás keretében, nyílt internetes hálózati elérés rendelkezésre állása mellett bármikor, bárhonnan ellenőrizhetővé válik egy adott személyazonosító igazolvány érvényessége. Mivel egy okmány érvénytelenségi oka (a vesztés mellett) lehet eltulajdonítás bejelentése is, így a szolgáltatás – figyelemmel arra, hogy annak hátterében a KEKKH által vezetett közhiteles nyilvántartás szolgáltatja az adatokat – jelentősen hozzájárulhat a jogügyletek biztonságának erősítéséhez. A szolgáltatás 2016. január 1-től elérhető a Webes Ügysegéd felületén, a http://www.kekkh.gov.hu/hu/webes_ugyseged oldalon, a személyazonosító igazolvány mellett pedig a vezetői engedély és az útlevél érvényességének lekérdezésére is lehetőség nyílik.
  2. Ügyfélkapu regisztráció otthonról, személyes megjelenés nélkül: Lehetőség nyílik otthonról, személyes megjelenés nélkül az első Ügyfélkapu-regisztráció létrehozására, amely szolgáltatáshoz az okmányszám és az egyszeri felhasználásra alkalmas (az okmányhoz tartozó PIN és PUK kóddal együtt átadásra kerülő) regisztrációs kód szükséges. Ezen adatok megadásával elektronikus úton, akár otthonról is végezhetnek Ügyfélkapu-regisztrációt és azzal akár azonnal elérhetnek elektronikus ügyintézési lehetőségeket az állampolgárok, kiváltva ezzel a korábbi személyes megjelenési kötelezettséget. 2016. január 25-étől elérhető a http://ugyfelkapu.gov.hu oldalon.
  3. PIN kód aktiválása, cseréje: Az új személyazonosító igazolvány azonosítási, illetve elektronikus aláírási funkciójának első használata előtt szükséges az egyes funkciókat az aktiváló PIN kódok segítségével aktiválni, majd ezt követően az állandó PIN kódokat beállítani. Az új személyazonosító igazolványhoz tartozó PIN kód aktiválása, valamint cseréje tervezetten 2016. február hónap első felében fokozatosan válik elérhetővé az okmányirodai és kormányablak ügyfélszolgálatokon, várhatóan március hónapban pedig, elektronikus úton is elérhetővé válik az aktiváláshoz szükséges alkalmazás. Az aktiválás otthonról történő elvégzéséhez az állampolgároknak rendelkezniük kell otthoni okmányolvasóval (erről bővebben a https://eszemelyi.hu/kartyaolvaso/kartyaolvaso_altalanos_informaciok linken olvashatnak), illetve le kell tölteniük az eSzemelyi Kliens alkalmazást, amely a https://eszemelyi.hu/kartyaolvaso/kartyaolvaso_alkalmazas felületen lesz elérhető (első lépésként Windows 8.1 operációs rendszerre, majd a későbbiekben további operációs rendszerekre is).
  4. A KEKKH által már műszakilag és alkalmazhatóság szempontjából bevizsgált Reiner cyberJack® RFID basis típusú készülék a Magyar Posta árusításra kijelölt postahelyein (a forgalmazásban résztvevő posták listáját a Posta honlapján tekintheti meg) és Webshop-jában 12 990 Ft-ért, a Reiner cyberJack® RFID standard HUN típusú készülék 29 990 Ft-ért a Magyar Posta Webshop-jában megvásárolható, továbbá megtalálhatóak a készülékeket árusító szaküzletekben.
    http://eshop.posta.hu/storefront/kartyaolvasok-es-ado-nyomtatvanyok/kartyaolvasok/cAN0101--cAN0005--p1.html 

  1. Okmányirodai és kormányablak ügyfélszolgálatokon a tároló elemen található adatok és az ahhoz hozzáférési jogosultsággal rendelkező szervezetek ellenőrzése: Az okmányirodai és kormányablak ügyfélszolgálatokon lehetőség nyílik a személyazonosító igazolvány tároló elemén található adatok ellenőrzésére. Ennek során az állampolgár az ügyintéző segítségével az ügyfélszolgálatokon ellenőrizheti, hogy a személyazonosító igazolvány tároló elemén milyen adatok kerültek elhelyezésre, és azokat mely szervek olvashatják ki. A szolgáltatás jelenleg bevezetés alatt áll, tervezetten 2016. március hónapban válik elérhetővé.
  2. Úti okmányként a zsilipkapus beléptető rendszereknél történő felhasználás: Az új személyazonosító igazolványhoz kapcsolódó úti okmány kártyafunkció komfortosabbá teszi a magyar állampolgárok európai utazásait, ugyanis az új okmány minden olyan határátlépésnél felhasználható, ahol a schengeni, vagy más államközi egyezmények által szabályozott hozzáférési jogosultsággal rendelkező rendszerek, tehát pl. zsilipkapus beléptető rendszerek üzemelnek. Ezen zsilipkapus rendszerek használata az utasok kényelmét, a gyors határátlépését, valamint a várakozási idő rövidítését szolgálják. A rendszer az okmányon tárolt ujjnyomat alapján azonosítja az utast, beolvassa az okmányhoz kapcsolódó háttéradatokat, egyezőség esetén pedig engedélyezi a határátlépést A szolgáltatás 2016. január végétől elérhető.
  3. Belső rendészeti felhasználás (pl. közúti ellenőrzés, egyes katasztrófahelyzetekre vonatkozó intézkedések):  Az új személyazonosító igazolvány az egyes rendészeti feladatokat (pl. közúti ellenőrzés, egyes katasztrófahelyzetekre vonatkozó intézkedések) is támogatja. Egy minősített mobil alkalmazás, valamint megfelelő jogosultság segítségével az elektronikus tároló elemet tartalmazó személyazonosító igazolvány hátoldalán található Datamátrix kódot leolvasva az igazoltatást végző rendőr a nyilvántartásba bekérdezve hitelesíteni tudja az igazolvány vizuálisan megjelenített adattartalmát. Ezzel a személyazonosítás biztonságosabbá, gyorsabbá és egyszerűbbé tehető az eljáró hatóságok részére, továbbá lehetőséget biztosít az adatok elektronikusan központosított kezelésére, menedzselésére, ellenőrzésére. Ez mind a hatóságok, mind az állampolgárok számára nagyobb szintű biztonságot és hitelességet biztosíthat. A szolgáltatás 2016 februárjától elérhető, a rendészeti szervek által igénybe vehető.